Saturday, December 6, 2014

Jalan-jalan ke Kedah

Bila dah cuti sekolah ni, teringat la pulak masa kecik-kecik dulu. Asal cuti je mesti berjalan. Asal cuti je berjalan (bukan la maksudnya jalan kaki). Arwah abah aku dulu cikgu, so bila cuti sekolah, abah pun otomatiknya pun cuti, mak pulak memang after kawen terus berhenti keje (cikguuu jugakkk), memang berjalan sakan lah. Jadi, memang rasa pelik lah kalau cuti sekolah, tak bercuti macam sekarang. Rasa tak best. Haha.

Kebetulan ada kenduri minggu lepas dekat Gurun satu, dekat Alor Setaq satu. Terus makcik aku ajak tido rumah dia. Seronokk lerrr hakuuuu tapi Meorsoleh takleh ikot la, keroje. Sobs.

Tahniah kak Nonyyyy! Awok lawo sangattt. Tapi takleh lawan yang baju purple beg hitam belah kanan tu lagi lawoo laa..kihkihkih

Lepas kenyang kat rumah kak Nony, serbu rumah Ummi pulak. Pengantin perempuannya kawan aku kat Mrsm Pendang batch 2001-2003, pengantin lelakinya pulak adik abang ipor aku...haaa memang tak lari mane lah. Tapi takdan bergambo dengan pengantin, pengantin gi shooting kat luar kot mase nih. Tapi takpe, aku tempek kan jugak gambar kenduri belah perempuan, Khal.

Yang belakang tu majoritinya ex-Mrsm Pendang. Hohoho. Tahniah Khal & Azfar!

Belanja polaroid satuuuuu

Lepas habis makan kenduri, mintak pakcik aku bawak pergi muzium, tapi muzium dah tutup, so dia bawak kami pergi rumah Tun Dr. M. First time pergi sini. Tak pernah pergi sebelum ni, teringin jugak nak tengok.

Ni bukan rumahnya, ni auditorium kut..lupa pulak.. rumah Tun boleh pulak aku lupa nak snap. Adehh

Beginilah bentuknya rumah Tun, lawa depa buat. Sepupu aku suruh teka antara model dalam ni, agak-agak yang mana Tun? Aku pun blur mana nak tau yang mana satu kan. Pastu dia kata cuba tengok paling kiri pakai baju sekolah :)

Ye tak ye jugak, bijok korang ni kan.

Dalam rumah tu ada bilik tetamu, bilik pengantin, dapur, meja tetamu, bilik bacaan pun ada! Sampai sepupu aku yg kecik tu pun terpegun cakap; "Bilik bacaan pun ada no, patutlah dia pandai."

Lepas dah puas tengok rumah Tun dan jugak muzium kat situ, kami pergi pulak menara Alor Setar.
Last aku pergi masa tu still sekolah rendah rasanya..kalau dah sekolah menengah pun mesti dalam umur 13, 14 tahun. Gila lama dah tak mai sini.

Gayat woooo..

Posing dulu sebelah replika menara alor setaq ni tapi tertutup lakk, sipi-sipi je nampak.

Cik Ta nak teropong sapa tuuu

View dari atas, nun jauh di sana penuh dengan sawah padi :)

Walaupun dah membedal makan di dua kenduri, tetap lapar jugak akhirnya... jadi pakcik aku bawak kami keeee Restoren Haji Ramli Nasi Kandar. Boleh tahan la sedapnya, aku makan burung puyuh goreng...heheh

Kena beratur dulu amik nasi dan lauk, baguihhhh.

********

Pagi esoknya, berjalan pulak ke Lembah Bujang dannn Tanjung Dawai. Awal-awal bangun cepat-cepat bersiap. Ramai kan rakyat yang ikut so baik aku mandi cepat-cepat...haahaaa malas nak berebut dengan budak-budak satgi.

Sawah padi! Aku macam teringin nak duduk tepi sawah padi ni sambil main layang-layang (walaupun tak pandai main, tapi takpe berangan bukan kena bayar pun kan). Kalau takde layang-layang, kipas warna-warni yang boleh pusing-pusing tu pun orait jugak.

Sepupu aku macam pelik tengok aku teruja nampak sawah padi sampai nak amik gambar segala. Depa dah boring tiap-tiap hari tengok sawah katanya...haaaa...yela korang duduk kat kedah..kak ani korang ni duk tengok pokok getah jee tiap-tiap hari. Hehehe

On d way nak mendaki tengok candi kat Lembah Bujang...sepupu aku tanya candi tu apa? Jenuh aku pun taktau maksudnya. Mujur ada teacher Anita.....heehehehe

Ada sungai kat sini, boleh mandi. Kalau nak solat, surau pun ada.

Aku tak paham betoi la depa ni, semangat berlari tau naik tangga ni..aku takdelahhh nak berlari. Korang panggil la macam mana pun.. I is letih okayyyyh. Biorlah kak Ani amik feel jalan slow-slow (padahal tak mampu berlari).

Pemandangan dari atas.

Candi Bukit Batu Pahat

Berjaya jugak aku kejar budak-budak nih. Sampai calar-balar kasut aku.

Lepas dah habis tengok semua candi-candi kat atas bukit tu...kami pun turun balik untuk masuk tengok dalam Galeri tu ada apa pulak...

Dekat sini dia paparkan dengan lagi detail la. Macam mana proses membina semula candi-candi tu, apa yang diorang jumpa dalam candi tu dan macam-macam lagi lah. Memang menarik..sekolah patut buat rombongan datang sini.

Lepas tu pergi lunch dekat Tanjung Dawai. Seberang tu Pantai Merdeka. Aku kalau datang sini teringat la lagu rock kapak yang sedap tu. Cinta Pantai Merdeka gituuuu. Masa pergi rombongan sekolah ke Pantai Merdeka ni, drebar bas tu duk pasang lagu tu laaa duk ulang-ulang, seb bek sedap. Tapi kali ni kami tak singgah lah pantai tu, just pergi Tanjung Dawai je shopping ikan masin.

Pantai tepi kedai makan. Berangin-angin je sambil lunch. Barulah namanya makan angin.

Lepas habis shopping ikan masin, pergi pulak singgah Pantai Murni..lawo jugak pantai Murni ni..lepak dekat kedai makan abc.

Yum yum

Dari sini nampak Pulau Bunting. Makcik aku bagi teka-teki kenapa orang panggil Pulau Bunting? Sebabbbb....nampak tak? Macam orang bunting yang tengah baring...kan?

Thank you cinca belanje kami dan layan kamii...seronok tul duduk rumah cinca...nanti kami mai lagi...hehehe....next cuti pulak no...:D

Okaylah sampai sini sajeee..
Esok-esok aku sambung lagi kalau ada pergi bercuti lagilahhhh...byebye :)

Labels

Abah (8) AgingBooth (1) AJL (1) Analogi (1) Anniversary (4) Article (1) Assignments (2) Baby (7) Baling (1) Banner (1) Bff (5) Birthday (13) Bolat (10) Car (1) Cartoon (9) Ceremony (7) Certain Somebody (2) Challenges (1) Cikgu (9) CNY (1) Contest (1) Creative Thinking (2) Cuti2 Malaysia (6) Deco Kelas (1) Derma Darah (1) doctor (1) Doodles (71) Edit Pic (3) Email Grab (8) Emaressem Perndunk (6) Emaressem Tepeng (1) Exam (7) Experiences (1) Facebook (2) Family (27) Father's Day (3) Feeling (10) Font (1) Formspring (1) Freebies (10) Fwens (17) Gaji (1) Grrr... (21) Gundah (5) hafiz af7 (1) Hahaha (18) Hani Mofa (2) Hantu (2) Hari Guru (3) Hari Raya (13) Hari Raya Haji (2) Having Fun (8) Hello (1) Honeymoon (1) Hotel (1) Insaf (5) Interview (5) Ipoh (1) Japanese Drama (2) Kelas Menjahit (2) Kerja (2) Konvo (2) Korean Drama (1) Korean Variety Show (5) Krabi (3) Kuching (3) Kucing (1) Langkawi (1) Layout (2) Life (16) Life Quotes (3) Mak (4) Maskot Rumah Sukan Kuning (1) Master (2) Matrix (4) Meor Muizzuddin (1) Meorsoleh (7) Mepek (41) Mimpi (2) Mother's Day (5) Movies (8) MPH (1) Muslimah Cartoon (4) My Big Day (2) My great day (1) My Youth (7) MyVi (1) Nenong (15) New Year (6) Novel (1) On the Road (1) Orders (1) Perihal Belog (3) Petua (1) PMR (1) Posting (1) Pregnancy (1) Print Screen (1) Ramadhan (4) Random (16) Resepi (2) Rumah (1) Rumah Kuning (2) Rumah Nuri (2) Running Man (9) S Memo (7) Sad (7) School (1) Science (3) Segmen (1) Sekolah (49) Seram (4) Sketches (2) SMKA Slim River (3) SPM (1) Spontaneous Thursday (5) Sports Day (1) Spring Trip (7) Stars (1) Sukantara (2) T-Shirt (3) Tagged (16) Tazkirah (2) Teacher's Day (2) Teka-teki (1) Tenet Tenat (2) Top 5 lagu (1) Trip to Korea (7) Trip to Thailand (2) Tutorials (2) Umah Terbuka (1) Undi (1) UPSI (10) UPSR (1) Vacation (13) Vector Images (1) Video (4) Wedding (8) Wedding Doodles (4) Winter Sonata (1) Wonder Girls (2) Wootmedia (1) Wordless Wednesday (20) Yoo Jae Suk (1)