Tuesday, November 29, 2011

Jangkitan kuman



Aku rase ramai yang tak tau aku pernah kena jangkitan kuman dekat urat saraf muka masa umur aku 19 tahun. Nak baca, klik sini.. Face palsy (tak silap aku la). Separuh dari muka aku tak boleh bergerak.  Bayangkan lah korang bangun pagi, tiba-tiba sebelah dari muka korang jadi 'numb', kaku. Sebelah je boleh bergerak.

Sakitnya pulak tak terkata. Tuhan je tahu apa aku tanggung. 3 hari tak boleh tido. Nak baring pun kena mengiring. Belakang kepala memang sakit gila. Yang numb tu muka sebelah kiri aku. Mata pun tak boleh tutup. Nak mandi, mesti air masuk mata. Nak minum pakai straw, mesti air meleleh tumpah dari mulut. Nak bercakap, tak boleh nak sebut ayat yang ada huruf 'b' dan 'p'. Bayangkan aku nak bercakap dengan rumate aku pun, aku tulis atas kertas. Y_Y

Sedih pulak teringat pasal tu. But now dah sihat, alhamdulillah. 

Ok, now straight to the point.

Hari tu mak aku cakap dia tengok program kat tv, pasal kesihatan. Orang tu cakap; haiwan-haiwan berbahaya ni (contoh: ular), ada kuman. Kuman tu pulak kalau kena kat manusia, dia akan 'bertapak' dalam badan. Bukan sehari dua bertapak tu, dalam berbulan-bulan atau lebih dari setahun. Lepas dah bertapak lama dalam badan, baru lah dia 'serang' mana-mana saraf dalam badan kita. 

Then mak aku pun teringat pasal aku. Sama pulak macam yang aku kena.

Bila mak aku cerita, baru aku terfikir balik. Kalau lah kuman tu bertapak dalam badan aku, setahun lebih, maknenye masa tu umur aku 18 tahun. Dan kalau aku 18 tahun, maksudnyee mase tu aku tengah belajar kat matrikulasi. Dan masa matrik tu, dua kali aku pernah jumpa/pegang ular. Mungkin teori tu betul.



First! 
Masa aku pergi rombongan matrik ke Penang. Ada orang buat pertunjukan ular sawa. Boleh tangkap gambar sambil ular tu ada atas leher kita. So aku pun try la..hehe.



Second!
Masa aku tengah bersembang dengan kawan aku kat longkang. Ada ular tedung (yang dah kembang tengkuk okkkk) berdiri betul-betul tepi kaki aku. Motif dia kembang tengkuk? Sebab aku letak kaki dalam longkang. Ganggu laluan dia. Menjerit okk jumpa ular tedung tu... nasib baik sempat lari..kalau tak... hmm pepaham jelah.

Mungkin antara dua situasi ni la, kuman tu berpindah ke badan aku... lagipun dokter cakap antibodi badan aku lemah (jenis yang cepat kena selesema), so that's why badan aku cepat kena jangkitan kuman.

Aku pun tak pasti betul ke tidak ular ni punca penyakit face palsy tu, tapi aku harap sapa-sapa yang rasa tak nak kena penyakit ni, so korang tak payah la nak pegang-pegang ular ni. Nak letak kat leher ke (konon gagah), TAK PAYAH!! Kesihatan lagi penting.





26 comments:

N U R A L Y N said...

yekew..alyn if pegi zoo suke gark gatal-gatal ambek gambar dgn ular..
cuz nmpak exotic skit..huhu..
paani da oke da?

Ungu Violet said...

tomey ar gambo ngan ulau tuh...kehkehkeh


ciannye smpai muka takleh nk gerakkn..

seb bek dah ok dh skang..

kadang2 kita tak tau bende2 yg tak dijangka jadik kt kita..mintak2 dijauhknlah..:)

Cik TeN10 said...

aku tak penah la nk pegang ular2.. geliii !!!

alhmdllah muka ko dh elok balik.. harap2 kuman2 tu dh mati la..

YOUsoF said...

Kesian kau.. Alamdulillah kau dah ok. Takpe ambik pengajaran yang ada, sama² kita lebih alert lepas ni insyaAllah..



Aku tak pernah pegang ular lagi sebab geli, kalau tak pegang terus pun tak rugi kot..

bighagenjo said...

ish,, lahai,, yaka.. tak penah tau pun kak ani kena sakit macam tu. Seksa ehh.. baca pon terasa susah,, ni kan pulak yg alami,, da sehat kan dari sakit tu? kalau dah alhamdulillah la..

♥ p a a n i ♥ said...

N U R A L Y N:
dah okay dh..yg sakit tu cerita lama :)

Ungu Violet:
betul2..sape sangka tiba2 sakit teruk kan.. huhu but alhamdulillah la dah sihat.

Cik TeN10:
hehe..mati dh kuman2 nyee. 4tahun yg sudah punye cerita..hehe

YOUsoF:
tak yah la peganggg..bukan best pun...haha.geli2 je rase. lgpun bahaya..aku dh insaf nk pegang2 ni..huhu

bighagenjo:
alhamdulillah sihat..takut wehh bila nikmat muka tu ditarik balik..rse gelap dunia..serius. sampai rse nk berenti beljar je aritu..tp seb bek semangat kuat! hehe

ShahzCudin said...

hah! halamak..aku pgg ular ug member aku blea bln lps...adoi~
mintak jauhkan dr penyakit..

k h a y said...

weyyy ak x tau plak kalo bley pgg ular letak kt leher leh ade kuman.. adoii..

yg si tedung tu, dr tepi je kan.. so ak rs x efek lah.. maybe yg kena kt leher kau tu kot..

faRahAdILa said...

poni!! bila ko kena face palsy tu? masa kt matrik or ko dh kt upsi? isk berani gler ko letak ular kt leher. aku kalo disuruh pegang ular mmg tidak la. hahaha. yg ko sembang kt longkang belakang blok p1 tu ke? ctu kn mmg byk ular. huuu seram sbb dh kembang kepala dia. seb baik selamat.

Hanis MY said...

beraninya pegang ular! huhu pengsan!

hyz said...

sy mmg geli ngan luar.. insyaallah x kn pegang ular.. yerkkkkk

Wanie said...

huhuhu..bahaya nye..tak penah lagi la amik gambar ngan ular..tengok dari jauh je klu ade yg amik gambar..

S..U..D..@..I..S said...

jgn kan pegang tengok pun geli geleman.......

Dhiya Fariza said...

alhamdulillah sis bertambah sihat sekarang. thank u sgt kongsi cerita ni boleh buat panduan buat semua org tuk jaga kesihatan. i hope u get better and better everyday, mata sepet sebelah tetap cute :)

♥ p a a n i ♥ said...

ShahzCudin:
alaa..bukan kompem betul pun teori aku ni..ko jgn la risau. insyaAllah takde pape :)

k h a y:
betul jugak..tp time dia kembang tengkuk tu, xkan dia takde sembur2 pape? hoho

faRahAdILa:
mase aku sem 2 dekat upsi..hehe. aah kan..blok kite tu memang ade ular. ko ingt tak warden taruk belerang kt sekeliling blok tu? yg aku peliknye, kalo dia dh taruk belerang sekeliling tu, cmne pulak ular tu nk keluar?so selame2 dlm blok? huhuhu..

Hanis MY:
haha mase tu remajaaa...semua bende teringin nk buat. org pgg ular, sy pun sebok nak jugakk..:P

hyz:
bagus..xyah la pegang la.. geli je bile pk balik...haha

Wanie:
huhu baguslah..jgn tgok dekat2, jauh2 sudah kan.. :)

S..U..D..@..I..S :
memang geli..haha..tp xtau la kenape dlu nk sgt merasa pgg ular...taubat dh xnk pegang..

Dhiya Fariza:
hehe. alhamdulillah sihat :) sekadar peringatan bersama..anyway, thankss ya! :D

syahirooAhmad said...

haa, dah baca entri ni.. lepas nih saya pun tamo pegang2 ular lilit kat leher.. dari dulu pun saya dah agak... ular tu menyusur... kan kotor... nyusur lak kat kandang dia. ntah2 kene air kencing or najis dia,, pastu sangkut kat leher,.kene baju.. adehh...

Ezad Skytech said...

erk..tak boleh la tengok ular ni...fobia kot...haha...sebab dulu pernah jumpa ular tedung baik punyer tengah kembang tengkuk...kalau sy tak perasan..mmg da kena patuk da...hee~

ILA HonEyBuNNy said...

uihhh...ila tgk ular pun dah kecut pewott..lagikan pgg memegang..ehhhe

takootnya ular tedung pnggung kepala tu...kan dia dah marah...hehhehe

apik pehe said...

aihh..memang fakta ker?huhu..nasib baik tak penah sentuh ular

YOUsoF said...

Orait. Baik pegang kucing ke kan.. ;D

Anak Wak Mail said...

baru ada niat nak pegang ular...;p

Juey Hame said...

nasib baek xpenah pegang ular. takott >_<

✿ Myra ✿ said...

huhuhuhu...takutnya bacaa...lepas 3 hari yg takleh tido tu..then pelan2 recover ek..
ishh..harap2 dijauhi dari sume tu.

♥ p a a n i ♥ said...

syahirooAhmad:
betul tu..kotor.huhu xyah la pegang. lagi2 nk letak kt leher..

Ezad Skytech:
seriously?? same lah kite! seb bek xkena kan..alhamdulillah :)

ILA HonEyBuNNy:
hehe seb bek dia tak patuk.. and seb bek sedar suara dia berdesis.. tu yg terus melompat lari.

apik pehe:
xpaasti la..teori aku je..tp mcm betul jugak..huhu

YOUsoF:
yeah! kucing lg better! :D

Anak Wak Mail:
jangan dik! hehe...

Juey Hame:
baguss..hehe :P

✿ Myra ✿:
yup yup..then pelan2 recover. sebulan baru betul-betul sembuh :)

ctk said...

waaaa...xnk ularrrr

♥ p a a n i ♥ said...

ctk:
ular pun taknak kamu la ct! hehehe gurau.

Labels

Abah (8) AgingBooth (1) AJL (1) Analogi (1) Anniversary (4) Article (1) Assignments (2) Baby (7) Baling (1) Banner (1) Bff (5) Birthday (13) Bolat (10) Car (1) Cartoon (9) Ceremony (7) Certain Somebody (2) Challenges (1) Cikgu (9) CNY (1) Contest (1) Creative Thinking (2) Cuti2 Malaysia (6) Deco Kelas (1) Derma Darah (1) doctor (1) Doodles (71) Edit Pic (3) Email Grab (8) Emaressem Perndunk (6) Emaressem Tepeng (1) Exam (7) Experiences (1) Facebook (2) Family (27) Father's Day (3) Feeling (10) Font (1) Formspring (1) Freebies (10) Fwens (17) Gaji (1) Grrr... (21) Gundah (5) hafiz af7 (1) Hahaha (18) Hani Mofa (2) Hantu (2) Hari Guru (3) Hari Raya (13) Hari Raya Haji (2) Having Fun (8) Hello (1) Honeymoon (1) Hotel (1) Insaf (5) Interview (5) Ipoh (1) Japanese Drama (2) Kelas Menjahit (2) Kerja (2) Konvo (2) Korean Drama (1) Korean Variety Show (5) Krabi (3) Kuching (3) Kucing (1) Langkawi (1) Layout (2) Life (16) Life Quotes (3) Mak (4) Maskot Rumah Sukan Kuning (1) Master (2) Matrix (4) Meor Muizzuddin (1) Meorsoleh (7) Mepek (41) Mimpi (2) Mother's Day (5) Movies (8) MPH (1) Muslimah Cartoon (4) My Big Day (2) My great day (1) My Youth (7) MyVi (1) Nenong (15) New Year (6) Novel (1) On the Road (1) Orders (1) Perihal Belog (3) Petua (1) PMR (1) Posting (1) Pregnancy (1) Print Screen (1) Ramadhan (4) Random (16) Resepi (2) Rumah (1) Rumah Kuning (2) Rumah Nuri (2) Running Man (9) S Memo (7) Sad (7) School (1) Science (3) Segmen (1) Sekolah (49) Seram (4) Sketches (2) SMKA Slim River (3) SPM (1) Spontaneous Thursday (5) Sports Day (1) Spring Trip (7) Stars (1) Sukantara (2) T-Shirt (3) Tagged (16) Tazkirah (2) Teacher's Day (2) Teka-teki (1) Tenet Tenat (2) Top 5 lagu (1) Trip to Korea (7) Trip to Thailand (2) Tutorials (2) Umah Terbuka (1) Undi (1) UPSI (10) UPSR (1) Vacation (13) Vector Images (1) Video (4) Wedding (8) Wedding Doodles (4) Winter Sonata (1) Wonder Girls (2) Wootmedia (1) Wordless Wednesday (20) Yoo Jae Suk (1)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...